Verkeersregelaar (aangepast op 17 augustus 2017 o.b.v. ingezonden tip)

Verkeersregelaar

Wanneer je als verkeersregelaar aan de slag gaat werk je buiten en je moet stevig in je schoenen staan. Een baan als verkeersregelaar kan een leuk beroep zijn en maar het betaald niet zo goed. Je kunt als verkeersregelaar ingezet worden bij diverse situaties. Zo kun je bijvoorbeeld het verkeer regelen tijdens een groot evenement, bij een buitengewoon transport of bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden.

Positieve punten van deze baan

- Flexibele werktijden

- Zelfstandig werken

- Vrijheid van werken in de buitendienst

- Verdien bij in slechts een paar uurtjes

- Verantwoordelijkheid

- Tussen oproepen kun je thuis zijn

- Je kunt dingen tussendoor doen, bijvoorbeeld de kinderen ophalen of de hond uitlaten als je hierover afspraken hebt gemaakt met je werkgever

 

 

Negatieve punten van deze baan

- Je moet ook buiten werken in weer en wind

- Het kan gevaarlijk zijn

- Het kan eenzaam zijn

- Slechts minimumloon

- Werken op onregelmatige tijden (ook in het weekend)

 

Welke opleiding heb je nodig?

Er zijn diverse opleidingen en instituten die je kunnen voorbereiden op het werk als verkeersregelaar. Wil je graag beginnen als verkeersregelaar kun je het beste eerst de website van de SVNL bekijken. Dit is de Stichting Verkeersregelaars Nederland. Zij faciliteren het praktijkexamen voor Verkeersregelaars. Er zijn twee typen verkeersregelaars. De evenementenverkeersregelaars en de beroepsverkeersregelaars. De opdrachtgever heeft voor een evenement een vergunning nodig om het verkeer te mogen regelen. De verkeersregelaars dienen over de juiste opleiding en papieren te beschikken. Zo dien je bijvoorbeeld een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) te kunnen overleggen. Daarnaast kun je aanvullende trainingen volgen zoals BHV of EHBO.

Wat ga je doen?

Na je sollicitatie zal je in de regel eerst op pad gaan met een collega verkeersregelaar en soms moet je eerst nog een aantal interne opleidingen volgen voordat je helemaal klaar bent om zelfstandig als verkeersregelaar  op pad te gaan. Je leidinggevende of werkgever voorziet je van de informatie en planning en deze stuurt je naar de te regelen verkeerssituatie zoals een evenement of verkeersknooppunt. Het werk kan heel divers zijn en dat maakt het juist leuk en spannend. 

 

Waar moet je op letten?

Omdat je veelal op onregelmatige tijden en buiten werkt krijg je te maken met verschillende weertypes, gebeurtenissen en mensen. De ene keer schijnt lekker het zonnetje, maar een andere keer regent of sneeuwt het. Soms is er een hele dienst niets aan de hand en loopt het verkeer lekker door en soms heb je diverse incidenten als je aan het werk bent. Je moet het dus niet erg vinden om continue te moeten schakelen en je zelf aan te passen aan de situatie. Het is van belang dat je autoriteit uitstraalt als verkeersregelaar en dat je voorbereid bent op iedere situatie. De verkeersdeelnemers vertrouwen erop dat je alles onder controle hebt. Je leert dit ook op de opleiding. Je kunt niet zomaar aan de slag als verkeersregelaar. Je hebt een vergunning hiervoor nodig. Je zult hiervoor een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) moeten aanvragen. Van belang is dat je geen antecedenten hebt.

 

Waar werk je als verkeersregelaar?

Als verkeersregelaar kun je werken voor particuliere organisaties maar je kunt ook in dienst van de gemeente of andere overheidsinstellingen komen. Er zijn veel bedrijven die deze diensten aanbieden. Op dit moment is er erg veel vraag naar verkeersregelaars. Je kunt verkeersregelaar worden voor evenementen, als beroepsverkeersregelaar of gaan werken voor een transportonderneming met uitzonderlijk vervoer.

 

Wat is het brutoloon dat je gaat verdienen?

Het bruto uurloon van een verkeersregelaar is conform het minimumloon. Er is (nog) geen CAO voor verkeersregelaars en er is ook geen bijdrage in je pensioen door de werkgever.

Voordelen die meestal bij de baan als verkeersregelaar horen

Salaris

Een baan als verkeersregelaar wordt op basis van het minimumloon betaald. Het is ook mogelijk om als ZZP'er aan de slag te gaan. Je factureert dan je declarabele uren.

Vakantiegeld

Tijdens je vakantie wordt je salaris doorbetaald. Het vakantiegeld is 8% van het brutoloon en dit krijg je uitbetaald in mei.

Bij ziekte

Wanneer je ziek bent krijg je je salaris doorbetaald mits je in loondienst bent.

Extra gewerkte uren

Wanneer je extra uren werkt kun je ervoor kiezen om deze uit te laten betalen of je spaart de uren op zodat je extra vrije dagen kunt opnemen.

Kleding / Materiaal

Materiaal en kleding moet je vaak zelf verzorgen.

 

De (bij-) baan verkeersregelaar is iets voor jou wanneer:

- Je wilt graag zelfstandig werken maar ook in teamverband

- Je wilt niet standaard van 9 tot 5 werken

- Je beheerst de Nederlandse taal

- Je kent de verkeersregels goed

- Je bent nauwkeurig in je werk

- Je houdt van spanning

- Je bent vriendelijk tegen klanten

- Je hebt een aanstellingspas.

- Je hebt geen strafblad

De werkgever kan van je vragen dat je in het bezit bent van eigen vervoer. Hierbij dien je vooral te denken aan het hebben van een auto.