Callcenter medewerker

callcenter

Wanneer je als callcenter medewerker aan de slag wilt gaan werk je veelal binnen, achter de telefoon en de computer.  Je probeert potentiële klanten (leads) te interesseren voor de producten en diensten die je opdrachtgever of bedrijf waarvoor je werkt levert. Je kunt als callcenter medewerker worden ingezet voor inbound calls en voor outbound calls. Over het algemeen werkt een callcenter medewerker als outbound caller. Het werk van een callcenter medewerker wordt ook wel telefonische acquisitie genoemd. Een (bij-) baan als callcenter medewerker kan erg goed verdienen als je goed bent in je werk.

Positieve punten van deze baan

- Flexibele werktijden

- Zelfstandig werken

- Werken met collega's

- Veel klanten contact

- Vaak parttime mogelijkheden

- Verdien makkelijk bij in slechts een paar uurtjes

- Geniet gewoon van je weekend

- Soms mogelijkheden voor werken vanuit huis

- Als je vanuit huis mag werken kun je dingen tussendoor doen, bijvoorbeeld de kinderen ophalen of de hond uitlaten

 

 

Negatieve punten van deze baan

- Je kan te maken krijgen met vervelende telefoontjes of klanten

- Mentaal kan het zwaar werk zijn

- Het kan stressvol zijn wanneer het niet wil lukken iets te verkopen

- De betaling kan variabel zijn. (provisiebasis)

 

Welke opleiding heb je nodig?

Er is geen specifieke opleiding vereist om als callcenter medewerker aan de slag te gaan. Meestal vindt een baan als callcenter medewerker plaats naast je studie (studenten) of als aanvulling op je inkomen. Wanneer de organisatie professioneler is ingericht dan komt het ook voor dat in vacatures een MBO of HBO opleiding Marketing wordt gevraagd.

 

Wat ga je doen?

Je meldt je bij je leidinggevende of teamleider en je krijgt te horen voor welke opdrachten je die dag gaat bellen. Dit is als er sprake is van outbound calling. Je werkplek is ingericht met telefoon en computer en je hebt meestal een belscript waar je niet van mag afwijken. Ben je inbound caller dan beantwoord je telefoongesprekken die binnenkomen. Dit is meestal meer inhoudelijk dan bij outbound en hiervoor zul je vaak een interne training moeten volgen. Er wordt als je outbound caller bent verwacht dat je een bepaalde productie haalt op een dag. Dit kan zeer stressvol zijn. Je belt volgens het script al je potentiële klanten (leads) en probeert hen over te halen iets van je te kopen of te proberen. De werktijden zijn vaak niet van 9 tot 5. Het is zwaar werk als je 8 uur per dag alleen maar telefoongesprekken moet voeren. 

 

Waar moet je op letten?

Omdat je meestal werkt met een laag vast salaris en de rest op provisiebasis kan het zeer stressvol zijn als je weinig of niets verkoopt. Ook een hele dag telefoneren is mentaal zwaar werk. Het beroep lijkt eenvoudig maar dat is het zeker niet. Zeker niet als je dit langere tijd gaat doen. Je moet stevig in je schoenen staan als je vervelende mensen aan de telefoon krijgt. Ook moet je gemakkelijk en vlot kunnen communiceren en beargumenteren. Je dient te beschikken over een prettige persoonlijkheid en veel overtuigingskracht. Vaak is verkoop ook een kwestie van gunnen.

 

Waar werk je als callcenter medewerker?

Als callcenter medewerker kun je bij veel bedrijven en organisaties aan de slag. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in outbound calling en daar doe je de hele dag niets anders dan verkopen. Ook kun je bij grote organisaties aan de slag met een eigen acquisitie afdeling. Bijvoorbeeld een energiemaatschappij of zelfs een goed doel. Je zult voor je zelf moeten bekijken bij welke organisatie en met welk product voel ik mij prettig.  

 

Wat is het brutoloon dat je gaat verdienen?

Wanneer je als student werkt als outbound caller verdien je gemiddeld zo'n 8 tot 12 uur bruto per uur. Het kan zijn dat je hiernaast nog provisie over je verkopen ontvangt of een bonus bij het halen van een bepaalde target. Wanneer je langer in dienst bent bij een grote organisatie en je meer ervaring hebt kan je uurloon stijgen naar 15 euro per uur. 

Voordelen die meestal bij de baan als callcenter medewerker horen

Salaris

Een baan als callcenter medewerker wordt redelijk goed betaald. Zelfs als je onder de 23 jaar bent ontvang je veel meer dan het minimum jeugdloon. Vaak is er sprake van een laag vast loon aangevuld met een provisie of bonus.

Vakantiegeld

Tijdens je vakantie wordt je salaris meestal niet doorbetaald. Het vakantiegeld is 8% van het brutoloon en dit krijg je met je uurloon uitbetaald.

Bij ziekte

Wanneer je ziek bent krijg je je salaris vaak niet doorbetaald.

Extra gewerkte uren

Wanneer je extra uren werkt kun je ervoor kiezen om deze uit te laten betalen of je spaart de uren op zodat je extra vrije dagen kunt opnemen.

Telefoon / Materiaal

Telefoon en computer of andere benodigd materiaal dat je nodig hebt om je werk goed uit te kunnen voeren wordt voor gezorgd door de werkgever.

Korting op producten

Indien je dat wilt kun je gebruik maken van korting op de producten die je verkoopt. Dit wordt niet altijd gefaciliteerd door je opdrachtgever.

De (bij-) baan callcenter medewerker is iets voor jou wanneer:

- Je wilt graag zelfstandig werken

- Je werkt graag met collega's

- Je werkt graag in de sales

- Je wilt graag parttime werken

- Je kunt vlot communiceren en verkopen

- Je bezit natuurlijke overtuigingskracht

- Je hebt een open en prettige persoonlijkheid

- Je hebt geen telefoonangst

- Je wilt niet standaard van 9 tot 5 werken

- Je beheerst de Nederlandse taal

- Je bent nauwkeurig in je werk

- Je bent vriendelijk tegen klanten

- Je bent 17 jaar of ouder

De werkgever kan van je vragen dat je in het bezit bent van eigen vervoer. Hierbij dien je vooral te denken aan het hebben van een fiets of auto.