Steeds meer mensen zoeken naar persoonlijke manieren om te rouwen en een uitvaart te regelen. Er wordt minder gekozen voor een traditionele uitvaart in een uitvaartcentrum. Niet alleen voor de prijs maar ook om de uitvaart heel persoonlijk te kunnen maken. 

Het is een trend die enige tijd geleden is ingezet en leidt tot nieuwe vormen van uitvaartverzorging. Consumenten laten zich steeds minder voorschrijven wat gebruikelijk zou moeten zijn tijdens een uitvaart en kiezen zelf hun manier waarop nabestaanden afscheid kunnen nemen.

Deze innovatie zorgt ervoor dat grote uitvaartorganisaties hun werkwijze moeten herzien om de concurrentie het hoofd te kunnen blijven bieden. Momenteel neemt het aantal ZZP'ers in de uitvaartbranche namelijk sneller toe dan het sterftecijfer. Blijkbaar is de behoefte aan nieuwe mogelijkheden zo groot dat velen een boterham kunnen verdienen in deze branche. 

Een nieuwe uitvaart wordt geregeld door een ZZP'er die alle dienstverleners bij elkaar brengt om zodoende een nette en mooie uitvaart te verzorgen. Dit kan zijn op het strand, in het bos of in een voetbal kantine. En dus zeker niet alleen nog in een uitvaartcentrum. Zo kan een rouwclown worden ingezet en bijvoorbeeld heel persoonlijk rouwvervoer worden geregeld. Allemaal zaken die de uitvaart van iemand heel persoonlijk kunnen maken. Een overledenen kan daarmee zeggen 'zo heb ik geleefd en zo wil ik herinnerd worden'.