vrachtwagenchauffeur

Gelijk loon voor gelijke arbeid wordt de standaard voor internationale vrachtwagenchauffeurs. Daarvoor moeten zij wel minimaal drie dagen per maand werken in een lidstaat met een hoger loon.

Het is nu nog zo dat er flinke verschillen zitten in beloning van vrachtwagenchauffeurs uit de diverse lidstaten. Ook al rijden zij in hetzelfde Europese land. Het is alom bekend dat Poolse chauffeurs jarenlang werden onderbetaald zodat werkgevers de kosten konden drukken en beter konden concurreren. Hieraan wordt met dit besluit uit Brussel een einde gemaakt.

Daarnaast wordt geregeld dat internationale truckers recht krijgen op werkelijke rusttijden buiten de cabine van de vrachtauto en in een behoorlijke accommodatie. Langs snelwegen en parkeerplaatsen zag je truckers staan een pannetje te koken omdat een hostel of hotel te duur is. Dit ging dan vaak weer om truckers uit Oost-Europa die toch al werden onderbetaald.

Vrachtwagenchauffeurs kunnen nu aan de hand van hun tachograaf aantonen wanneer zij de grens zijn gepasseerd. Werken zij langer dan drie dagen in een andere lidstaat waar het loon voor chauffeurs hoger ligt dan in hun thuisland dan hebben zij recht op dit hogere loon.

EU-commissaris Marianne Thyssen die dit in Brussel voor elkaar heeft gekregen rekent hierdoor op minder stress en vermoeidheid onder internationale vrachtwagenchauffeurs. Dit is in het belang van iedere burger binnen de EU die zich op de weg begeeft, omdat het leidt tot minder zware ongelukken.